HMS News

Racerapport från T4F och Anderstorp.

Ronny Olsson Anderstorp Foto: T4F

Tack till funktionärer, medtävlande och alla som gör det möjligt att köra racing

Teamet på plats var Ninni sedan anslöt Melker och Mackan på lördag och söndag. Bra jobbat av oss . Vi lär oss tillsammans. Andra gången någonsin på Anderstorp. Vi gick även banan på kvällen. Några barn fick provsitta en ”riktig räserbil” hos oss. De fick även en tidning. De skulle heja på nr 60 sa de

Korta rapporten är att regnet är med oss hela säsongen. Ju mer man tränar på detta ju bättre blir man. Det var bara camaron med mig som förare denna gången, mina placeringar; race 1 blev jag 11:a och race 2 11:a igen samt race 3 10:a.

Den långa rapporten är att vi körde från ett regnigt Helsingborg på fredag morgon och anlände till ett regnigt Anderstorp. Det började regna 30 min efter att vi landade. Regndäck var redan monterade där hemma. Bra beslut. Allt blev ändå blött inför testet på eftermiddagen. De flesta blev av med sikten efter ett varv och fick åka in för att torka av rutan. Det blev inte mycket till test. Tack för torkpapperet som vi fick av någon i en depå box. Någon stackare blev av med en bra mängd papper då många frågade om man fick en bit. Vi tog med själva sen. Lördagen var kval och race nr 1. Kvalet blev inte bra och mer träning behövs. Svårt att få grepp i däcken direkt på ut varvet. 15 plats av 17 startande.

Starten på race 1 gick inte heller bra tyckte jag. Fick inte bilen att få grepp. Under race 1 så blev även motorn varm för många bilar då gräs täppte till luftintagen. Blev lite fokus på motortempen även för mig såklart. Bilen blev full av gräs inuti oxå. Tur att man inte har hösnuva (häpp). Gräset runt banan var kanske nyklippt av arrangörerna ? Detta gällde ju alla som körde. Så även för mig. Jag kämpade på och kom i mål som nr 11. Detta efter att ha snurrat på näst sista varvet. Jag kom i gång direkt igen och tog mig i mål. Goa bataljer blev det och det var många händelser under racet som säkert var kul för de som såg på. Lärde jag något? Ja, ändra inte spårval näst sista varvet om du inte är 100 på att där är fäste. Kommer det att hända igen? Troligtvis

Race 2 på söndagen var på halvtorr bana och även där var det bra bataljer. Bromsarna började fungera sämre ju längre racet pågick. Jag hade lite ojämnt däcktryck och bilen drog lite snett när jag bromsade. Men det funkade ändå. Kom i mål som 11 med en hårsmån. Fick mer erfarenhet och kanske lärde mig något då jag inte snurrade. Det är varvtiderna som ska bli bli jämnare och sedan bättre oavsett om det är torrt eller blött. Racen mellan bilarna fungerar bra i serien. Schysst men ändå tufft.

Race 3 blev återigen ett sista minuten beslut om regndäck eller slicks och lufttryck i s f. Teamet gjorde ett bra val med regndäck. Bytade även bromsbelägg fram. Starten gick bättre men kommer inte iväg så snabbt som jag borde. Racet blev uppdelat då några hade slicks och det tog ett tag att komma förbi dem. Jag upplevde en bra känsla och goa bataljer. Min 10:e plats är jag nöjd med. Ja! Hela helgen känns bra. Det är roligt att de flesta upplever att valet mellan regndäck och slicks har varit svårt. Det har nog varit den säsongen då det har varit mest regn under helgerna sägs det. Någon kanske vet?

Detta vill man göra fler gånger.

Ronny Olsson

Arkiv 2022