Daniel Ivarsson’s dagbok

Här kommer Daniels egen berättelse från säsongsstarten i Formel Ford Zetec.Den 17 april var jag på ett ställe där jag kunde testa min bil för första gången, det gick bra och jag han köra i 15 min innan jag fick sluta pga. ett oljeläckage.

Den 22 april körde jag min allra första träning i Formel Ford Zetec, denna träningen hölls på Ring Knutstorp, allt flöt på bra tills jag tvingades sluta pga. att en drivaxel gick av!

Van Diemen (bilbyggaren) i England skickade en ny drivaxel med UPS frakt (express frakt) och vi lyckades få den dan innan min första riktiga testdag, den 19 april alltså!

Den 19 april kom den stora morgontidningen NST/HD och gjorde en intervju av mig.

Den 30 april begav vi oss tidigt på morgonen till Falkenbergs motorbana för att göra köra min första testdag och ”Shake down”. Min mekaniker och tränare var också på plats och hjälpte till att hålla mig och bilen i topptrim! Det första passet gick bra och jag lärde mig hur Falkenbergs motorbana såg ut, en mycket snabb och rolig bana! När jag kom ut på andra passet bromsade jag för sent efter rakan och fortsatte ut i sanden, där jag blev stående.

Denna lilla incidenten förstörde hela den dagen! Där var sand precis över allt, vi fick skruva i sönder hela bilen för att få rätt på det, den högra ”sidepoden” fick även ta en del stryk som vi var tvungna att reparera. Sen gick den inte att starta pga. att det till och med hade kommit sand i startmotorn. När nästan hela dagen hade gått då bilen var någorlunda återställd, när den var klar fick vi köra i 10 min, och dessa 10 min var väldigt intensiva, vi körde samtidigt som Formula Renault bilarna och det var väldigt trångt på banan.

Den 1 april hade vi fullt upp från kl.07.00-09.00 meckade vi med bilen för att få den klar till tävlingen som började nästa dag, vi var kvar på banan. Vår mekaniker/ingenjör Charles Wessman gjorde ett utmärkt jobb för att få bilen klar till nästa dags test!

Den 2 maj körde vi vårt första officiella test inför tävlingen, testet varade i 20 min vilket var väldigt kort tid med tanke på att STCC fick köra i 4 timmar, men testet gick bra och när vi var färdiga med testet fortsatte vi med ”race preparation” inför morgondagens kval och race 1.

Den 3 maj körde jag mitt kval, kvalet varade i 20 minuter och på dessa 20 minuter ska man försöka få en bra tid för kvalet avgör startordningen i race 1. Kvalet gick inte så bra och min oturs trend fortsatte, kvalet var jätte blött och regnet öste ner. Vi körde på mina nya regndäck, trots det så var det väldigt halt.

Jag var hellre inte speciellt van vid regn körning, jag hade aldrig kört på regn förr. 75 % procent av passet var det dessutom ”Pace Car” för att många snurrade och stod ivägen för trafiken. I slutet av passet var det min tur att snurra. När vi kollade på märkena i gräset där jag hade snurrat såg vi att jag inte varit mer än 1 dm från muren, en lite obehaglig känsla. Men sådan tur var så kom jag och bilen oskadd ur detta besvärliga kval!

På eftermiddagen samma dag så var det dags för race 1, mitt första race någonsin. Jag startade sist (17:e plats) och det var fortfarande regndäck som gällde. Starten gick sådär, jag har ju aldrig testat stående start förr. Men jag kom iväg och nu hade turen ersatt min otur, racet gick riktigt bra och jag slutade på en 11:e plats av de 17 förare som deltog. Ett godkänt race med tanke på att jag inte kört speciellt mycket förr.

Den 4 maj var det den stora dagen på hela helgen, en massa publik hade
kommit till Falkenberg för att bevittna säsongs premiären i STCC, Radical, S60 Challenge, Videc trofy (MC) och Formel Ford Zetec. Jag och mitt team var laddade till tusen och vi gick runt och bara väntade på att det skulle vara dags att köra race 2. Innan racet var jag med i min första TV sändning då Viasat Sport
filmade när vi stod i tältet och när vi stod på line uppen! Till detta race var det slicks som gällde, men teamet stod i depån beredda på att jag skulle komma in och byta till regndäck pga. att det hade börjat att dugg regna. När det var väl dags för race var jag ganska nervös, jag startade på en 11:e plats men starten gick uselt och många körde om mig, men jag arbetade upp mig och jag han till och med att varva en person. Efter 21 varv kom jag i mål på en 13:e plats av de 17 deltagarna.

Den 5 maj var jag i Mantorp och Mjölby för att kolla hur min nya skola kommer att se ut, jag ska som sagt gå på svenska bilsport förbundets motorsport gymnasium! Vi har redan börgat lägga upp planer och mål inför 2004, ”we’ll be prepared”

Den 13-15 maj var jag på Mantorp Park igen och då ska jag köra en officiell heldags testdag, vilket till början gick lite tungt! Testdagen var uppdelad i 4 testpass!

Pass 1: Jag kom lite för fort ut ur kurvan ”Parisern” och fortsatte rakt in i räcket, en bärarm blev skadad, men jag klarade mig fint!

Pass 2: Nu var bilen klar efter förra passets krasch, men jag hade lite problem med kurvtagning, dessutom snurrade en annan och drog med sig
massa leca kulor ut på banan.

Pass 3: Detta passet gick kanon bra, jag körde 8 sekunder snabbare än vad jag hade gjort passen innan, bilen var bra och jag började få kläm på kurvtagning, bromspunkter och andra viktiga saker!

Pass 4: Detta passet gick också mycket bra trots att det duggregnade och mina däck började ta slut! Denna testdag var kort sagt: Fantastisk !

Nästa körning blir den 7-9 juni, då bär det av till den andra deltävlingen i SM serien på Karlskoga Motorstadium (Gelleråsen).

/ Daniel Ivarsson

www.daniel-ivarsson.com

(Bild: 1611)