Racerapport TS Motorsport Falkenberg

6-timmars ERF-långlopp Falkenberg 2003-09-21Lördag kväll: Teamet anländer kl: 20:30 glada efter en klubbracevinst tidigare på dagen i Knutstorp. Avlastning och kvällsmat. På menyn står grillad kotlett med potatissallad och en øl till. Dags att krypa till kojs. –Sov gott.

Söndag morgon: Solen är uppe så det verkar bli en fin dag i dag.
Teamet äter en stadig frukost i bussen trots att vi blev inbjudna till Yogi Yallas frukost tält.
Mycket fin gest av Team YY. Tack skall ni ha!!
Det börjar närma sig tidskörning och i väst närmar sig tunga moln, suck! Skall det bli regn?
Mycket riktigt, regnet bara öser ner så bilen omjusteras för regn.
Team-koordinator Tommy Boström ordinerar Tommy Svensson som förste förare på tidskörningen.

TS åker ut i regnet med Kadetten och sätter en tredje kvaltid. Då var det dags för Roy Weg att köra några varv. Roy har inte kört på Falkenberg så han var tvungen att få några varv innan start.
Medan Roy är ute slutar det att regna och tiderna förbättras en aning så vi trillar ner till en sjunde startruta.

Dags för Race: TS som förste förare ute i regnet, 35 bilar på gridden, starten går och ett moln av avgaser blandat med vatten från bilarna –fränt. TS ropar på radion att bilen är perfekt men man ser endast 2m framför bilen, detta föranleder ett stop and go för oss. Omkörning under gulflagg och nonchalering av stop and go ger oss 5 minuter i depå. Tommy hävdar att det stod nr 28 på skylten. Från en 5:e-plats till en 23:e-plats. Stön!!!!

TS kör in i depå för förarbyte med tankning och Bengt står redo att hoppa in i bilen. Full tank och Bengt ut i racet. Ett bra jobb av tankningsgrabbarna Micke, Ronny och Daniel.

Bengt ångar på ute på banan medan vi håller på med en protest inne i depån. Teamet är lite upprört över stop and go-situationen. TS hävdar att flaggan kom ut exakt när TS började omkörningen av Bilias snabba Megan, då fanns det ingen chans att backa ur. Efter en intervju med Bilias förare var de överens med TS (domslut följer). Över till racet: Bengt kör stabilt och bra, klagar över att en lampa blinkar, förmodligen kan det vara oljetempen i växellådan som är hög, (förklaring kommer senare). Dags för tankning och förarbyte.

Roy Weg värmer upp med lite gymnastik i bussen springer och pinkar flera gånger under en fem-minuters-period. Är han nervös eller? Bengt kommer in och svetten pärlar sig i pannan. Det kommer ett pip från hans luftrör. – Det var jobbigt, sa Bengt! Roy i bilen och på väg ut i racet. Tankningen och bytet gick perfekt igen. Bra jobbat!

Roy verkar på hugget efter en pallplats. Han kör som om det var ett sprint-race, så när det har gått 50 minuter vill Roy komma in. Tommy Boström säger på radion till Roy: ”Du måste vara ute i 40 minuter till.” Inget svar från Roy. Nu ligger vi på en 12: e plats. Roy har kört in en massa varv på fältet, vi ligger bara 9 varv ifrån en pall placering. Protesten är under bedömning, och blir godkänd till viss del, 5 varv till vår fördel men 500:- i böter för nonchalering av stop and go-skylten.

Dyra varv men välbehövliga. Och nu ligger vi helt plötsligt på en 5:e-plats, endast 4 varv till pallplats. Innan bytet kör Roy in ett varv till på YY, och ATM .

Roy kommer in för byte och Jesper ska slutföra racet för TS Motorsport. Medan vi är i depå kör Yoggi Yalla och krockar och tappar placeringar, men Tornado dyker upp som fyra i listan och vi ligger fortfarande som femma nu efter Tornado som har ett byte kvar.

Jakten börjar. Efter 20 minuters körning har vi tagit in ett varv på Tornado och ATM. Nu ligger vi bara ett varv efter Tornado och ATM, vi tar in 2-5 sek/varv på Tornado och ATM. Jesper kör för vad tyglarna håller. På radion kommer en darrig röst som säger att cupèn är rökfylld. – Jag måste komma in. Det går inte att andas. Skall jag svimma eller skall jag komma in?

Vad nu, tänker alla! Vi har ju en pallplats att ta hand om. Jesper kommer in, vi kollar över bilen snabbt och hittar inget fel förrän Jesper är på väg ut igen. Då upptäcker vi att det ryker från bakhjulet. Tommy Boström ropar över radion till Jesper att han skall komma in igen. Nu står vi beredda med spett och slägga. Vi fixar till problemet och ut på banan igen. Nu ligger vi två varv efter Tornado och ATM. Tornado har ett byte kvar och Team Power som legat i ledning tidigare och nu försökt komma förbi Pentas Crew igen, kör av och bryter. ATM går upp på en andraplacering. Nu ska det köras.

Vi rapporterar till Jesper att vi ligger två varv efter ATM och att Tornado ska i depå. Svar från Jesper: – Växellådan är kass. Jag kan inte få i femman, svårt att växla ner.

Boström svarar: – Du får köra i fyran racet ut. Vi ska bara se till att hålla Optimisterna bakom oss. Dom ligger på samma varv. Jesper: – OK.

Trots detta kör vi ifrån Optimisterna och kapar tid på Tornado. När det är 10 minuter kvar ligger vi 17 sekunder efter Tornado, vi kapar några sekunder varje varv på Tornado, över radion rapporterar vi till Jesper att han måste öka något om vi ska komma i kapp Tornado, Jesper: – Jag ska försöka att köra i kapp honom.

Men han körde om fel svart Volvo. Det hjälpte inte att köra om Penta. De låg 6 varv före. Näst sista varvet är vi ifatt rätt Volvo. – Han stänger mig det går inte att köra om, ropar Jesper. – Du måste köra om, om vi ska bli trea. Jesper: – OK.

Och med målflaggan i sikte påbörjades omkörningen. 0,03 sekunder efter Tornado i mål. (= 1,7 mm) Patriks ansiktsfärg var allt annat än normal.

Grattis Tornado och tack för ett roligt och spännande race. Grattis även till ATM och Pentascrew. Och en stor ursäkt till The wild ones Opel Manta för att vi anklagade er för att ha kört på oss i onödan.

Tack till alla i Teamet: Tommy Boström, Ronny, Micke, Svalle, Jan, Daniel. Jesper, Bengt, Roy, Tommy Svensson och Kim. Tack till tävlingsledningen och alla funktionärer på Falkenbergs racerbana för en, trots vädret, mycket lyckad dag.

PS. Vi undrar varför det heter ERF 6h när vi bara kör 5,59,13h?????

Vi ses på Knutstorp

(Bild: 2212)