HMS News

Puma racing 3h SLC Mantorp

Jenna Brorsson har skrivit en racerapport från 3h SLC på Mantorp den 17 juni.Torsdag- fri träning.

Strålande sol, dagen kan inte börja bättre! När jag anländer till banan vid lunchtid har Helena just kört sina första trevande varv någonsin i en baktung Porsche. En hektisk helg väntar Helena då hon förutom långloppet ska tävla i Radical. Under eftermiddagens körpass förbättrar Helena sina tider med hela 17 sekunder vilket bådar gott inför helgens kommande utmaningar. Ulli och jag delar på sista passet. På varv fem efter Mjölbykurvan smäller det till och Porschen släpper kraftigt bak. Punktering! Nära 30 minuter går innan funktionärerna lyckas få in vår bil i depå. Jag känner en viss frustration över missad värdefull träningstid men är samtidigt glad att det inte var kval.

Fredag- kval.
Kvalet under fredagen är på 20 minuter. Efter lite diskussion bestämmer vi oss för jag ska köra kvalet och lägger på en ny omgång däck från start. Jag är taggad till tänderna med tanke på torsdagens korta pass och är bland de första till lienup. Av erfarenhet vet jag att jag brukar sätta mina snabbaste varvtider runt det sjunde-åttonde varvet. Mycket riktigt sätter jag min bästa tid varv sju vilket ger oss en åttonde startplats på griden av totalt 44 startande.

Lördag- race.
Hett, hett, hett! Värmen i bilen kan soliga dagar bli helt olidlig, jag är därför glad att racet ska gå på kvällen när det är något svalare. Timmarna springer i väg då vi alla är upptagna med förarmöte, sponsorer, mat och drickpauser. Det är lätt att glömma bort att få i sig tillräckligt med energi och vätska, framförallt när solen står högt. Vid ett tillfälle på eftermiddagen får jag brutalt tvinga i Ulli lite mat! Vi lägger ca 40 minuter under eftermiddagen på att träna förarbyten. Innan vi är nöjda har vi förbättrat våra tider med ca 10 sekunder, oerhört viktiga sekunder som vi aldrig kan köra in..

Starten går 18.00. Ulli gör som planerat en stabil och kall start utan incidenter. När handikappsystemet (vilket innebär att vi måste varva de långsammare bilarna ett antal varv innan vi klättrar en placering) slår in efter första varvet är vi på en 33:e plats. Ulli kör sitt pass stabilt och hinner klättra upp ett par placeringar innan hon kommer in för byte. Jag slänger mig i bilen och sedan börjar jakten.. Jag njuter av varje sekund i bilen och ser varje bil framför som ett delmål. Så fort jag passerat en bil ska jag ikapp nästa. Fort! När jag kommer in för att lämna över till Helena är vi nere på en 19:e plats och femma i klassen. Kryper ur bilen av trötthet, jag är ju van vid att köra sprintlopp på 15 varv! Helena börjar sin stint med tankning och avslutar med däckbyte som Team Avanti sköter perfekt. Helena kör ett långt pass, stabilt och säkert. Att köra ett långlopp första gången hon sätter sig i en Porsche är modigt! Under Ullis sista stint är det en del Code 60 (max 60km/h, ingen omförning, inga depåstopp, inga förarbyten). Just när de släpper Code 60 skriker Ulli i interkommen -Punktering höger fram! Hon lyckas rulla in och vi gör ett byte samtidigt som däckbytet. Jag rullar ut och jakten på placeringar börjar igen. Efter några varv får jag korn på min gamla Carrera Cup-kombattant Ricknäs bil. Jag vet inte vem som är chaufför, men tre varv från målgång tar jag mig nöjd förbi. Målflaggan svajar 21.00 och vi går i mål på en total 14:e plats, åtta i klassen.

Tack Ulli, Helena, Team Avanti och alla sponsorer som gjorde denna fantastiskt roliga racehelg möjlig! Med lite mer träning får de andra teamen allt se upp för oss Pumor!

Vid pennan:

Jenna