HMS News

Racerapport Micke Ohlsson

Micke Ohlsson är just nu inne i en tung period med mycket oflyt. Först en utebliven vinst på Knutstorp, sen ett drivaxelbrott på Mantorp, där Micke startade från pole position. Nu blev segern på Karlskoga förvandlad till ingenting, då bilen inte klarade efterkontrollen.

När EMPOLE Motorsport kom till Karlskoga var det med en känsla av osäkerhet. Micke Ohlsson hade inte kört på banan se ombyggnationen av ”Trösen” och någon träning gavs det inte. Enbart 20 minuter ”Warm Up” på lördag morgon, var allt som stod till förfogande innan kvalet. Micke visade dock att tempot fanns redan under lördagens ”Warm Up”, där han var snabbast med nära 0,3 sekunder före tvåan, Kristian Kronegård.

Kvalet blev desto stökigare med mycket gulflagg, varvat med rödflagg, då det emellanåt stod bilar i varannan sväng. Till slut blev det en andra plats för Micke, 0,2 sekunder efter bästa tid.

”Tyvärr blev mitt kval ett stort misslyckande, då jag endast körde en tiondels sekund snabbare på nya däck. Normalt sett gör nya däck runt en sekund, men kvalet var stökigt och jag tror inte jag hade ett enda problemfritt varv”, säger Micke.

Race 1 startades som vanligt med rullande start. Micke var bra med i starten och lyckades komma ut som tvåa. Redan på varv två passerade Micke ledande Kristian Kronegård i kurva 1, efter start och mål. Därefter drygade Micke ut ledningen, innan han på varv 5 gjorde ett misstag och åkte av banan. Han kom dock upp på banan igen, men tappade ner till tredje plats. Micke började jakten på ledningen igen och med fyra varv kvar gick Micke förbi ledande Nicklas Lovén. Micke tog målflaggan som segrare men lyckan blev kort. Bilen klarade inte den tekniska efterkontrollen, då den på grund av avåkningen gått sönder i fronten och därmed blivit för låg.

”Vi la in protest mot diskvalificeringen eftersom vi ansåg att bilen blivit för låg vid avåkningen, men det fanns inte tillräckligt klara bevis mot detta. Därför gick inte heller protesten igenom. Det känns ju jättetråkigt att inte få sin placering efter ett att ha tagit målflaggen först, men det kan hända vem som helst. Jag har mig själv att skylla då jag gjorde misstaget bakom ratten.”

I race 2 startar man i Radical efter bästa varvtid i race 1. Micke hade i race 1 den snabbaste tiden, men eftersom han inte kom igenom den tekniska efterkontrollen så gällde inte heller tiden. Därför fick Micke starta från 18:e startruta. En kanonstart och tre varv senare låg Micke på 7:e plats och jagade bilarna framför. Då Micke skulle passera föraren på sjätteplats, stängde denne och Micke var tvungen att väja för att inte köra på honom. Han tappade då flertalet placeringar och hade ingen möjlighet att köra till sig en topplacering. Micke slutade 8:a, klart missnöjd, men samtidigt glad över att farten finns.

”Jag är givetvis ledsen och besviken över att resultaten uteblir, men jag känner mig ändå nöjd med att farten finns där. Vi vann faktiskt lördagens race, och det måste vi i teamet ta med oss. Att bilen var för låg var ju trist, men vi tappar ingen tid på att höja den ett par millimeter. Söndagens race var ju en riktig uppvisning, då vi på tre varv plockat mer än tio placeringar. Det hände mycket och publiken kan knappast ha undgått att se vår Euro Finans-sponsrade bil med budskapet ”Snabba Pengar”. Jag tyckte nog att vi levde upp till det.”

EMPOLE Motorsports Christofer Karlsson, gjorde en fenomenal uppkörning ifrån 20:e startruta till en slutlig 3:e plats, inför en massiv hemmapublik. Christofer havererade sin motor under lördagen och kunde därför inte delta i race 1.

Nästa tävling körs på Anderstorp den 16-17 juni. Då hoppas vi på att turen ska vända och att Micke kan ha lite medflyt.

/www.mioh.net

(Bild: 4291)