HMS News

Racerapport från Jenna Brorsson

Finalrace i Ginetta Cup 2007-09-09Finalrace på Falkenberg.

På Anderstorp lyckades jag ta min första vinst för säsongen, men efter ett brutet race på söndagen var poängställningen tät inför Falkenberg. Mellan mig, Rydman och Lindbrandt skiljde det endast tolv poäng, vilket innebar att endast två av oss tre skulle lyckas ta pallplacering i serien. En trevlig överraskning inför lördagens kval var att pappa Tommy fick ett ’sista minuten’ erbjudande om att tävla med en Ginetta. För första gången någonsin skulle det stå två Brorssons på startplattan samtidigt, som bäddat för familjefejd! En del kombattanter funderade säkert över om det skulle komma en ’stallorder’ från mig till pappa vid behov..

Race 1:

Starten gick från 4:e startruta. Falkensbergs första kurva är oerhört trång, så jag visste att det skulle bli buffligt att ta sig ingenom utan plåtkontakt. Och plåtkontakt blev det! Efter en kanonstart tog jag mig snabbt förbi Lindbrandt, men det fick jag snabbt sota för då han gav mig en rejäl tryckare vid inbromsningen! Jag lyckades klura mig igenom första böjen utan vidare incidenter. Därefter fightades jag och Lindbrandt om tredjeplatsen i ett par varv, vilket resulterade i att vi istället fick uppvaktning bakifrån av Sam Whan. Lindbrandt fick därmed en liten lucka och jag gick efter några händelselösa varv i mål som besviken fyra. Detta innebar att Rydman som vann racet gick om mig i totalställningen, men chansen fanns att ta tillbaka andraplaceringen i race två. Pappa gick i mål som sjua, vilket var en bedrift då det var första gången han satt i bilen. Resultatlistan där jag är före pappa sitter numera förstorad i guldram hemma på väggen..

Race 2: Nerver och taktik

Även detta race startade jag från 4:e plats på plattan. Jag hade noga räknat på vad som krävdes för att behålla eller förbättra min position i totalställningen. Pappa och Ismael hade gjort en del justeringar på bilen som vi hoppades skulle ge bättre fäste i de snabba partierna på Falkenberg.
I vanlig ordning gjorde jag en kanonstart, drog Lindbrandt på yttern halvvägs ut på gräset. Jag var snabbt uppe på en andraplats efter Bengtsson. Efter några ostörda varv hade jag backspeglarna fulla med en vit och blå Ginetta – Lindbrandt. Efter en snabb titt i backspegeln där jag inte kunde se Rydman beslutade jag mig för att taktikköra och släppa förbi Lindbrandt då jag inte ville riskera att vi ’fightade varandra av banan’. Jag gick över mållinjen som trea. Snabbt visade sig min beräknande körning vara ett misstag då Rydman gick i mål som femma, och därmed behöll sin andraplats i totalställningen med två poäng till godo. Det kändes tufft med tanke på att det var just Rydman som orsakade fem tappade poäng för mig vid en påkörning på Gelleråsen.
Som helhet har det varit en bra säsong med endast ett brutet race och sex av tio möjliga pallplatser. Jag kan varmt rekommendera Ginetta Cup till alla som vill ha tät och rolig racing för en rimlig summa.

Totalställningen för Ginetta Cup blev således:

1. Rickard Bengtsson 164
2. Hampus Rydman 121
3. Jenna Brorsson 119
4. Johan Lindbrandt 112
5. Sam Whan 52
6. Felix Hindemo 51
7. Anders Ekdahl 44
8. Håkan Hansson 42

Totalt: Lady cup:

1. Jenna Brorsson 54
2. Patricia Nordén 29
3. Christina Rosenberg 14
4. Ulli Söderpalm-Löhr 10 (3 race)
5. Maria Jönsson 5 (2 race)

se mer info på www.lindstrom-motorsport.se

STORT TACK till Per-Erik Hasselberg, sponsorer och pappa som gjort denna säsongen möjlig!

Morgan Nordic GC Power Seforma
Micro bildelar Ryds båtar Euromaster
Ljung’s koncernen Motorklubben Stockholm Corporate Finance

(Bild: 4588)