Snart första testen med Johan Stureson i BMW

Efter många år med Peugeot satsar iPS Motorsport, med Hyllinge MS föraren Johan Stureson, i år på ett annat bilmärke i STCC, en BMW 320si.- Det ska bli intressant med en ny bil. Det är lite av en nystart i teamet, säger Johan. Vi känner att vi kommer att vara mer konkurrenskraftiga än med Peugeoten.

Bilen är inköpt från IPS-teamets samarbetspartner i Danmark Alternative Engineering och har rullat två säsonger i danska mästerskapet DTC. Betyder det att ni har en del arbete framför er för att den skall bli konkurrenskraftig?

– Det är en likadan bil som de andra BMW-stallen i STCC kör och de har länge varit med i toppen. Den är konkurrenkraftig som den är, men vi har lite arbete framför oss för att anpassa den från DTC till STCC. Vi har ett tight samarbete med teamet från Danmark som vi köpte bilen av, de har kört BMW i tre säsonger. Vi kommer nog att lära oss bilen ganska snabbt.

Kommer det att ta ett tag innan du känner sig bekväm med bakhjulsdrift, eller är det något som inte kommer att påverka dig?

– Jag har kört någon form av motorsport i totalt 27 år, 20 år med bakhjulsdrift och 7 år med framhjulsdrift. De flesta bilarna har varit bakhjulsdrivna allt från karting, Formel BMW, Formel 3, Truck racing och Porsche. Jag tror man känner sig bekväm i bilen efter ett par testdagar, vi planerar att testa totalt 5 dagar före premiären, den första i denna vecka.

Förutom bilen så är det mesta sig likt tidigare säsonger, samma personal i teamet, samma däck, motorn har ungefär samma karaktär, banorna är samma förutom Jyllandsringen, men där körde Johan för 2 år sedan.

– Men vi räknar med en startsträcka innan vi har optimerat bilen för de svenska banorna och kommit i kapp. Det hoppas vi kunna vara efter sommaruppehållet, berättar Johan.

Hur påverkar bilbytet dina sponsorer, hänger de med på resan med nya bilen?

– Alla sponsorer från förra säsongen är med, förutom vår lokala Peugeot-handlare, förhoppningsvis går vår lokala BMW-handlare in istället. Vi har inlett ett samarbete med fraktfirman DSV som känns spännande.

Kommer det generella teamsamarbetet med Mattias Andersson att fortsätta även denna säsong?

– Ja, vi kör i samma team som Mattias, men det är mest för att ha en chans på prispengar. Bästa teamet tar hem 100.000 per tävlingshelg, och här får man räkna in 2 bilar.

Johan startade säsongen redan i Januari genom att för tredje gången köra 24-timmars race i Dubai tillsammans med Hubert Bergh, Magnus Öhman och Patrik Söderlund i Team need for Speed med en Porsche 997 Supercup. Teamet kvalade in på en sextonde plats av 80 startande, och passerade mållinjen efter 24 timmar på en fin sjundeplats totalt, i klassen A6 slutade de femma.

Berätta mer om ditt långloppsrejsande.

– Det är kul med långlopp och Porsche är en rolig racebil. Hubbe har kommit med frågan några gånger och jag har inte varit sen att ta möjlighet att få mycket körning i kroppen och rutin från långlopp. Nu när man har uppnått en respektabel ålder är man inte så fullmatad med adrenalin och kör mer med insidan. Just med Hubbe har jag kört många timmar utan en skråma på bilarna, sådant uppskattas av temkompisar. Man måste ju i mål.

Hyllinge MS önskar Johan och iPS Motorsport lycka till i årets STCC. Du kan följa teamets arbete inför säsongen på www.johanstureson.se.

/ Mikael Persson
www.aktuellmotorsport.se

Mer om 24h Dubai

www.youtube.com/24hNFS

speedhunters.com/archive/tags/Team+Need+for+Speed/default.aspx

(Evenemang: 2010-05-07–2010-05-08 Premiär STCC)