Kopplingsproblem för André Andersson i STCC-finalen

Finalen för årets STCC kördes på Solvallas travbana i Stockholm som tillfälligt byggts om till racerbana. Inför 20 000 åskådare fick STCC chansen att visa upp sig för Stockholmspubliken för första gången någonsin.André Andersson, som tävlar för Memphis Racing, inledde kvalet mycket bra och efter halva tiden låg han på sjunde plats totalt, den bästa placeringen hittills i år.

Men då började kopplingen slira och han tvingades avstå från att köra fler kvalvarv. De andra förarna bättrade på sina tider mot slutet och Andersson föll ned till 11:e plats totalt och fjärde bästa i privatcupen.

Teamet plockade ur kopplingen och konstaterade att den behövde bytas ut. Efter lite rundringning hittade man en ny i Falkenberg. En mekaniker hoppade i bilen och körde mot Falkenberg där säljaren körde från andra hållet så att de kunde mötas efter halva vägen. På vägen tillbaka till Stockholm fick man punktering och tyvärr hade fordonet bara ett nödhjul som inte medger högre hastighet än 80 km/h!

Kopplingen anlände till Solvalla halv sju på morgonen. Nu var goda råd dyra. Det blev en intensiv verksamhet i depån och när bilen var ihopskruvad och det var dags att köra till start låste sig den nya kopplingen så bilen kom inte ur fläcken. Teamet fick plocka ur kopplingen igen för ett nytt försök, men tiden rann ifrån dem och när de var färdiga hade starten gått även för det andra racet.

Trots allt slit kom de alltså inte till start.

Teamchefen Pelle Andersson berömde ändå teamet för deras insats och att de verkligen försökte hinna fixa till bilen.

André Andersson slutade på fjärde plats i privatcupen och han har under året visat att när bara bilen har fungerat så har han matchat även de bästa i cupen.

André Anderssons Presschef:

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

(Bild: 7102)