Arkivsida

Niklas Lilja på Red Bull Ring.

TTA i Anderstorp.
Abarth. Foto: Racefoto

Godkänd debut i Europa serien trots problem på
Red Bull Ring!
Debuten i den nya Abarth 695 på Red Bull Ring i Österrike blev en godkänd debut trots problem. Konkurrensen var stenhårt ändå blev det en femte och en sjätte plats för Niklas Lilja nere i Österrike där den tredje deltävlingen i Europa serien avgjordes. Problem med differentialen i växellådan hejdade honom ifrån chansen att kliva upp på pallen. Det var ändå en godkänd debut där Niklas snabbt kom in i den nya bilen. Endast 20 minuters test på en helt ny bana med en ny bil var en tuff utmaning för honom. Endast nio varv genomfördes på testet som följdes av det 40min långa kvalet. Målet var att köra så mycket som möjligt och komma in i bilen och lära sig banan så snabbt som möjligt. Efter kvalet var Niklas på femte plats mindre än en sekund ifrån snabbaste tid på en bana som var drygt 4,3km lång och tog runt 1,49min att köra med en snitthastighet på över 140km/h.
– Det var ett okej kval med tanke på omständigheterna och motståndet är stenhårt här nere. Det tog lite tid innan jag började hitta rätt i inställningarna och farten runt banan. Men jag lärde mig mer för varje varv jag körde så det gick fortare och fortare hela tiden. Tyvärr är något fel i diffen då den slirade för mycket vilket gjorde att innerhjulet spann väldigt mycket ut ur de tre första kurvorna på banan. Det gjorde att jag tappade en massa tid på de efterföljande rakorna i sector 1 och sector 2. Den avslutande sector 3 var det betydligt snabbare kurvor i och diffen var inte ett lika stort problem där eftersom farten var mycket högre i kurvorna och där var jag med tidsmässigt. Men jag tappade för mycket i sector 2 där det var två hårnålar som krävde en fullt fungerande diff, säger Niklas.
En varm race dag väntade förarna med temperaturer runt 37 grader som mest i strålande solsken. Väder prognoserna hade lovat regn med så blev inte fallet. Niklas tappade en placering i starten och fortsatte sin inlärningskurva under första delen av race 1. Han slutade sexa strax bakom fyran och femman i racet. Under racet körde Niklas snabbare än han gjorde på kvalet och satte snabbaste tid av alla i sector 3 vilket var ett gott kvitto på att farten i bilen finns där.
– Ett relativt odramatiskt race för min del. Fick en okej start för att vara första gången jag startade med bilen som är väldigt annorlunda än den gamla bilen jag är van vid. Jag fick en ganska stor lucka framåt redan ifrån början, men efter några varv fick jag upp farten ordentligt och började ta in på klungan framför och när det var ca tre varv kvar av racet var jag ikapp fyran och femman men kunde inte göra något omkörningsförsök då jag inte kom ur hårnålarna pga. diffen så fick nöja mig med en sjätte plats. Är ändå nöjd med att jag började hitta rätt i bilen, säger Niklas.

Race 2 blev jämnare och nu fanns farten ifrån början för Niklas. Han startade fyra efter några bestraffningar ifrån Race 1. Men pga. problemet med diffen hade Niklas svårt att köra om någon och var samtidigt ett lätt byte på raksträckorna. Niklas slutade femma tillslut.
– Så surt att diffen inte ville vara med mig i helgen annars hade jag definitivt utmanat om de främsta placeringarna i Race 2. Farten finns där nu och jag var endast 0,4sek efter snabbaste varv i race 2 trots mina stora problem med diffen. Annars var det väldigt varmt i bilen då tempen visade nästan 50grader i kupén i bilen under racet, så det var svettigt men otroligt roligt att köra bilen och jag njöt varje varv. En fantastiskt fin anläggning och väldigt kuperad bana som innehöll de mesta med några riktigt utmanande partier. Jag åker hem med en god känsla i både bilen och mig själv. Nu ska diffen skickas ner till Italien och sedan vidare för översyn varför förspänningen har släppt i den. Sen ska vi slåss om pallplatserna, säger Niklas.

Säsongen har blivit lite splittrad för Niklas som inleddes med en rejäl krasch redan på första testet efter bara några varv med nya bilen. Då inträffade något väldigt oförutsätt där en liten, liten avåkning vid sidan av banan inträffade precis där ett stort brunns hål fanns vilket gjorde att bilen blev luftburen och slog ner på nosen och slog runt framlänges med stora skador på bilen som följd. Med endast en vecka kvar till premiären i Europa serien på Franska Dijon banan togs därför beslutet att avbryta säsongen, slicka såren byta till ett nytt chassi och bara köra några enstaka tävlingar i år med 695an. Red Bull Ring blev därför premiären med nya bilen som precis blev klar dagen innan avresa. Nästa race med 695an får vänta ända tills i höst.
Då går resan åter igen ner till klassiska Monza och finalen i Europa serien, där vill Niklas vara med och slåss om pallplatserna igen.

Arkiv 2013